🔷مشاور تحصیلی🔷
کار کلاسي چه نقشی در تاثیر نمره و ارزش آن دارد؟

حتي اگر قسمت اصلي ارزيابي کار شما از طريق امتحان صورت گيرد، احتمالاً کار کلاسي ارزيابي شده نيز خواهيد داشت. کار کلاسي ارزيابي شده کمک مؤثري است تا شما بفهميد که آيا به استاندارد مورد نظر خود رسيدهايد يا خير. پيشنهادهاي زير شما را ياري ميکند تا از کار کلاسي ارزيابي شده خود به عنوان بخشي از يک فن منطقي براي موفقيت نهايي، بهره گيريد.
1- دريابيد که ارزش کار کلاسي شما چه ميزان است
اگر کار کلاسي شما ارزشي برابر ۵۰ درصد نمره نهايي را داراست، خيلي منطقي است که حدود ۵۰ درصد از وقت و انرژي خود را صرف آن کنيد؛ اما اگر اين کار خيلي کم ارزش است، دقت کنيد وقت و انرژي خود را بيش از حد صرف آن نکنيد و خودتان را براي پرداختن به موضوعاتي که ارزش بيشتري دارند، آماده سازيد.
2- براي انجام کار کلاسي وقت خود را تلف نکنيد و بيدرنگ شروع به کار کنيد
به اين ترتيب، به ذهن خود فرصت بيشتري ميدهيد و ميتوانيد مروري مجدد به کار خود داشته باشيد.
3- ببينيد که واقعاً از شما چه چيزي خواسته شده است
اگر کار کلاسي مجموعهاي از محاسبات يا مسايل باشد، کار شما مشخص است؛ اما اگر فقط با يک مقاله يا پروژهاي روبروييد، چندين راه براي انجام آن وجود دارد. با ديگران صحبت کنيد و نظرات آنها را در اين زمينه جويا شويد.
4- معياري را که کار براساس آن ارزيابي ميشود، پيدا کنيد
اگر بتوانيد حدس درستي در مورد معيار سنجش کارتان بزنيد، آن هنگام قادر خواهيد بود تا جوابهايتان را در حد امکان با معيارهاي مزبور مطابق سازيد.
5- دقت کنيد در حالي که مشغول انجام کار هستيد، از پاسخگويي به موضوع اصلي منحرف نشويد
بهسادگي ممکن است سرگرم مطالبي شويد که بسيار نزديک به موضوع اصلي است و از نظر نمره ارزش کمي دارد يا اصلا ارزش ندارد، و باعث ناراحتي و عصبانيت شخصي ميشود که کار شما را ارزيابي ميکند. لغات و عباراتي را در پاسخهايتان بگنجانيد تا قسمتهاي ويژه کاري را که بايد انجام دهيد، به خواننده يادآوري کند.
6- به نخستين قسمتهايي که ارزياب کار شما آنها را ميخواند، توجه خاصي مبذول داريد
مقدمه يک مطلب است که اثر خود را بر ساير بخشهاي آن مطلب ميگذارد. مسلماً شما نيز ميخواهيد که آن اثر ، اثر خوبي باشد. اغلب، نوشتن مقدمه پس از تکميل پيشنويس بقيه مطالب، کار بسيار بجايي است؛ زيرا در آن صورت ميدانيد که مطلب به کجا ختم ميشود.
7- کاري کنيد که نتايج و پاسخهاي شما کاملاً مشخص باشد
مطمين شويد که اين نتايج و پاسخها دقيقاً همان چيزي است که از شما خواسته شده است؛ به طور مثال، اگر در سؤال آمده است: «تصميم بگيريد»، کاري کنيد که يک تصميمگيري مشخص در نتيجهگيريهاي شما به چشم بخورد.
8- پيش از آنکه کار کلاسي را براي ارزيابي تحويل دهيد، رونوشتي از سؤالهاي مطرح شده را براي خودتان تهيه کنيد
کار ارزيابي شده ميتواند نمونه سؤال امتحان بعدي باشد. بد نيست که هر چند وقت يکبار، با استفاده از اين سؤال، اطلاعات خود را در اين زمينه بسنجيد.
9- پاسخهاي خود به پرسشهاي مطرح شده را بهموقع يا تا حد امکان کمي زودتر تحويل دهيد
تحويل زودتر از موعد يا بهموقع کار کلاسي، باعث خوشنودي ارزياب خواهد شد. به ندرت ممکن است که بهترين پاسخها بين پاسخهايي باشند که دير تحويل داده ميشوند؛ حتي اگر از ضعف کار خود مطلع هستيد، آن را به موقع تحويل دهيد؛ چرا که به هر حال، نمرهاي خواهيد گرفت، و بهتر از آن است که به علت عدم تحويل کار نمره صفر بگيريد.
10- هنگام گرفتن کار کلاسي ارزيابي شده خود، از نکات و تذکرات داده شده حداکثر استفاده را ببريد
نگران نمره يا رتبهاي که گرفتهايد، نباشيد؛ چرا که ميتوانيد از نکات و نظراتي که ارزياب براي شما نوشته است، اطلاعات بسياري بهدست آوريد؛ اطلاعاتي در مورد انتظارات ممتحن و ارزياب از نحوه کار شما و اينکه چگونه کار بعدي خود را ارايه دهيد تا نمره بهتري بگيريد.
در این وبلاگ مطالب مهم مشاورهی تحصیلی، اخبار و اطلاعیههای کنکور سراسری، دربارهی بنیاد علمی و آموزشی شفیعی و استاد علیرضا شفیعی، مقالات تربیتی_تحصیلی_انگیزشی و روانشناسی، دلنوشتههای مربوط به دانشآموزان بنیاد علمی و آموزشی شفیعی و کتابهای ارزنده معرفی و ارائه خواهد شد.