🔷اخبار و اطلاعیه🔷
جلسه کارگروه تخصصي بررسي مجدد تشکيل سازمان ملي سنجش و ارزشيابي نظام آموزش کشور، با حضور برخي از اعضاي حقيقي شوراي عالي انقلاب فرهنگي برگزار شد.
جلسه کارگروه تخصصي بررسي مجدد تشکيل سازمان ملي سنجش و ارزشيابي نظام آموزش کشور، با حضور برخي از اعضاي حقيقي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري، رييس سازمان اداري و استخدامي، قايم مقام وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، قايم مقام سازمان سنجش و نماينده وزارت آموزش و پرورش در اين جلسه، به رياست حجتالاسلام و المسلمين خسروپناه، دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي، در محل دبيرخانه اين شورا تشکيل شد.
دکتر غلامرضا بصيرنيا، دبير شوراي معين شوراي عالي انقلاب فرهنگي، در اين زمينه اظهار داشت: اين شورا با هدف ارتقاي کيفيت و کارآمدي نظام آموزشي کشور، بررسي جامعي را در خصوص ماموريتهاي مرتبط با سنجش، ارزشيابي و تضمين کيفيت آموزشي انجام داده است. در اين راستا، يک کارگروه تخصصي با حضور اعضاي حقيقي و حقوقي شورا و نمايندگان دستگاههاي ذيربط تشکيل شده است تا ابعاد مختلف اين موضوع را بررسي و پيشنهادهاي لازم را ارايه کند.
دبير شوراي معين شوراي عالي انقلاب فرهنگي، همچنين اشاره کرد که در طول دو دهه گذشته، کار مطالعاتي گستردهاي براي بررسي امکان تشکيل سازمان ملي سنجش و ارزشيابي نظام آموزشي کشور انجام شده است. اين مطالعات شامل بررسي تجارب کشورهاي مختلف در زمينه سنجش، ارزشيابي و تضمين کيفيت آموزشي و همچنين برگزاري جلسات متعدد با نهادهاي ذيربط بوده است؛ علاوه بر اين، موضوعاتي همچون تداخل ماموريتهاي اين سازمان با وزارتخانههاي علوم، بهداشت و آموزش و پرورش و چالشهاي مربوط به تعدد نهادهاي فعال در حوزه ارزشيابي نيز مورد بررسي قرار گرفت.
در اين راستا، گزارشهايي در خصوص ساماندهي نظام جامع رصد و ارزشيابي در اسناد بالادستي، نظير: سياستهاي کلي آموزش و پرورش، سند تحول آموزش و پرورش و نقشه جامع علمي کشور تهيه شد.
دکتر بصيرنيا، در ادامه، اظهار داشت: براساس اين مطالعات، دو ديدگاه عمده در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح شده بود. يک ديدگاه بر اين باور بود که سازمان جديد تشکيل نشود و سازمان سنجش موجود با گسترش فعاليتهاي خود، ماموريتهاي ارزشيابي و تضمين کيفيت آموزش را نيز بر عهده گيرد.
وي افزود: بر اساس جمعبنديهاي صورتگرفته، تاکيد شده است که ارزشيابي و تضمين کيفيت آموزشي، به عنوان يکي از ضرورتهاي کليدي در کنار فرآيندهاي سنجش و پذيرش دانشجو، بايد با سازوکارهايي دقيق و نهادينه انجام شود. براي دستيابي به اين هدف، دو ماموريت مهم از نظر نهادي مدّ نظر قرار دارند تا تمرکز بيشتري بر هر يک از آنها ايجاد شود.
دکتر بصيرنيا تصريح کرد: اين تصميمات در راستاي سياستهاي کلان آموزشي و با هدف ارتقاي کيفيت نظام آموزش عالي کشور اتخاذ شده است و به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارايه خواهد شد و جزييات بيشتر اين طرحها و نحوه اجراي آنها نيز پس از تصويب نهايي در جلسه اخير شوراي عالي انقلاب فرهنگي اعلام خواهد شد.