🔷مقاله تحصیلی🔷
حدود ده روز بيشتر از برگزاري نوبت دوم آزمون سراسري سال 1404 نميگذرد و اکثر متقاضيان شرکت کننده در اين آزمون، در انتظار اعلام نتايج اوليه آن به سر ميبرند. با توجه به شرايط زماني و فرصتهاي باقيمانده تا اعلام نتايج اوليه نوبت دوم آزمون سراسري سال 1404 و مهلتي که پس از آن از سوي سازمان سنجش به متقاضيان واجد شرايط براي انتخاب رشتههاي تحصيلي در گروههاي آزمايشي پنجگانه اين آزمون داده ميشود، بر آن شديم که ستون «يادداشت هفته» شمارههاي پيشِ رو را تا زمان اعلام نتايج اوليه و مهلت انتخاب رشته، به موضوعاتي در ارتباط با آشنايي با علايق تحصيلي خود، آشنايي با استعدادها و تواناييهاي خود، آشنايي با «دانشگاه» و «آموزش عالي» و هدف از ورود در آن، و آشنايي با رشتههاي تحصيلي اختصاص دهيم و در فرصتهاي بعدي که مقارن با مهلت انتخاب رشته خواهد بود، راجع به تکميل فرم انتخاب رشتههاي تحصيلي که به صورت اينترنتي است، با شما در اين ستون سخن بگوييم.
شناخت علايق تحصيلي
اجازه بدهيد که در همين ابتداي بحث و طرح موضوع، گفتارمان را با حديثي مشهور از يکي از معصومان (ع)، که چندان بيارتباط با عنوان «يادداشت» ما در اين شماره نشريه نيست، آغاز کنيم و سخنمان را بدان متبرک نماييم. از معصوم (ع) روايت شده است: «من عرف نفسه فقد عرف ربّه» (هر کس خود را شناخت، تحقيقاً خداي خويش را نيز شناخته است). اين حديث و دهها و بلکه صدها حديث شريف از اين دست، که در اهميت شناخت از خود و خودشناسي آمده است، تنها به کار سامان دادن آخرت انسانها نميآيد، و از آنجايي که خداوند عالميان، حکيم است و هيچ عمل او نميتواند بدون حکمت باشد، انسان را نيز بنا بر حکمت بالغه خويش، که در آفرينش تمام موجودات، اعم از جمادات و نباتات و جانداران از جمله انسان، جاري است، در بردارنده مجموعهاي از استعدادهاي بيکران خود، که از يک انسان به انسان ديگر متفاوت است، آفريده است که ميتواند در چگونگي مواجه شدن آدميان با امور دنيويشان و حل مسايل آنها نيز بسيار اثربخش باشد.
با اين مقدمه کوتاه، ميخواهيم عنوان کنيم که نخستين گام در انتخاب رشته تحصيلي براي هر فرد، شناخت و آگاهي وي از خود و علايق تحصيلي واقعي خويش است؛ البته در همين جا بايد متذکر شويم که اين شناخت و آگاهي فرد از خود، تنها به علايق تحصيلي او برنميگردد؛ بلکه از آنجايي که آدمي با توجه به ادراکات حسّي و عقلي خود در مواجهه با هر چيز که براي ادامه زندگياش لازم ميآيد، دست به انتخاب ميزند، ناگزير از درک اين شناخت، آگاهي و آشنايي با علايق خود در تمام امور مربوط به زندگي فردياش خواهد بود؛ منتها در انجام برخي از امور مانند: انتخاب رشته تحصيلي، انتخاب همسر و شريک زندگي، انتخاب دوستان مناسب و ... نوعاً اين «شناخت»ها و «آگاهي»ها رنگ و بويي ديگر مييابند و در مقايسه با آگاهي و شناختي که انسان از علايقش راجع به غذاها، ميوهها، تفريحات و ... دارد، از اهميت به مراتب بيشتري برخوردار ميشوند؛ زيرا در آگاهي و شناختي که او ميخواهد راجع به انتخاب رشته تحصيلي يا دوستان يا همسر و شريک مناسب براي زندگي مشترک پيدا کند، هر چه درجه اين آشنايي، شناخت و آگاهي راجع به گزينش بهترين گزينهها در موارد پيشگفته، بيشتر و عميقتر باشد، آدمي از موفقيت مطلوبتري در زندگي آيندهاش برخوردار ميشود و در چنين مواردي، کمتر دچار شکستهاي احتمالي خواهد شد.
به همين خاطر، بهتر آن است که هر يک از متقاضيان آزمون سراسري، در اين روزهاي باقيمانده تا زمان اعلام نتايج اوليه نوبت دوم آزمون سراسري سال جاري و مهلت انتخاب رشته، با دوري از هر گونه هيجان (که نوعاً لازمه سنين جواني است) و همينطور مشورت با افراد مطلع و کارآزموده، در خلوتي که براي خود فراهم ميسازند، به درون خويش رجوع کنند و با آگاهي و شناختي که از علايق قلبي خود دارند و همچنين شناخت استعدادهاي درونيشان که در وجود آنها چون گنجي پنهان نهفته است، به جست و جوي علايق دروني خويش نسبت به مجموعهاي از رشتههاي دانشگاهي، که مطلوب نظر آنهاست، بپردازند. مطميناً پيش از آشنايي متقاضي با رشتههاي مختلف تحصيلي و پرداختن وي به اين موضوع که کدام يک از اين رشتهها زودتر او را به جريان يک زندگي هدفمند متصل ميسازند، و همينطور پيش از آشنايي وي با استعدادها و تواناييهاي خود، که بحث ما در ستون «يادداشت هفته» شماره بعد خواهد بود، پرداختن عميق به علايق تحصيلي از سوي متقاضي، ميتواند او را در آشنايي با مراحل بعد ياري کند.