🔷مقاله تحصیلی🔷
اکثر متقاضيان آزمونهاي سراسري، هر ساله با گذشت چند روز از سال تحصيلي و شروع مهر ماه، در انديشه تهيه و تدوين يک برنامه درسي منسجم براي آمادگي هر چه بيشتر به منظور شرکت مفيد و اثربخش در آزمون موردنظر خود به سر ميبرند، و در اين ميان، عدهاي که روي اين مساله درنگ بيشتري ميکنند و با دورانديشي به آيندۀ کار مينگرند، با مشورتي که با مشاوران آموزشي و دبيران با تجربه آموزش و پرورش يا کساني که در آزمونهاي سالهاي گذشته موفق بودهاند، به عمل ميآورند، قدري زودتر از ديگران، اقدام به تدوين برنامه آموزشي براي آمادگي خود به منظور شرکت موفقيتآميز در آزمون مطلوب خود ميکنند و بدينترتيب از همين حالا، که يک هفته تا آغاز سال تحصيلي مانده است، مطالعات درسي روزانه خود را در قالب برنامههاي عملياتي آغاز ميکنند، و حتي فراتر از آن، فعاليتهاي شخصي و زندگي روزانه خويش را نيز با آن برنامهها تنظيم و همسان مينمايند.
در مورد برنامهريزي درسي متقاضيان آزمونها، چه در اين ستون و چه در قالب مقالاتي که در شمارههاي مختلف اين نشريه تاکنون منتشر شده است، با شما بارها سخن گفتهايم و پس از اين نيز به فراخور موقعيتهاي زماني با شما صحبت خواهيم کرد؛ اما نکته قابل تامل در اين مجال، که شايسته است مدّ نظر متقاضيان آزمونهاي مختلف قرار گيرد، آن است که اين برنامهها لازم است اولاً بر مبناي صحيح علمي و تجربيات آموزشي افراد موفقي که پيش از اين از گردونه آزمونها عبور کرده و در رشته مطلوب خود در يکي از مقاطع تحصيلي مشغول به تحصيل شدهاند تنظيم شود، و ثانياً به دور از هرگونه آرمانگرايي صرف باشد. در مورد تاکيد اول، سخن خاصي نميتوانيم بگوييم جز آنکه به متقاضيان بگوييم، علاوه بر آنکه برنامه تنظيمي آنها براي مطالعات درسي بايد کاملاً علمي بوده و بر مبناي اصول صحيح و تجربيات ساير افراد موفق باشد، لازم است که در آن برنامه، روحيات شخصي هر متقاضي، که از فردي به فرد ديگر کاملاً متغيّر و متفاوت است، نيز ملاحظه گردد و براساس آن، برنامه درسي متقاضي مورد نظر چيده شود؛ به ديگر سخن، ميخواهيم بگوييم، عليرغم مشترکات يک برنامه درسي، که براي متقاضيان يک آزمون قابل توصيه است، شايسته است که درصدي تغيير در اجراي اين برنامه را نيز بر مبناي ملاحظات شخصي و روحيات فردي آنها در نظر گرفت تا قابليت اجرايي بالايي براي افراد مختلف داشته باشد؛ براي مثال، نميتوان ساعات بيشتري را در برنامه درسي روزانه يا هفتگي، به مطالعه درسي اختصاص داد که يک متقاضي در آن درس قوي است و با يک بار مطالعه عميق ميتواند بر مطالب آن درس تسلط پيدا کند، و همين نسخه را نيز براي متقاضي ديگري که در درس مورد نظر ضعيف است، عيناً تجويز کرد؛ بلکه در مثال پيشگفته، راه صحيح و منطقي اين است که ساعات بيشتري را به درسي که در آن ضعيف هستيم، در برنامهمان اختصاص دهيم و ساعات کمتري را براي درسي که در آن قوي هستيم، منظور کنيم.
نکته پاياني در اين مجال آنکه براي تهيه و تدوين يک برنامه درسي منسجم، متقاضيان بايد طاقت و توان روحي و جسمي خود را نيز در نظر بگيرند و بر اساس آن، به انجام اين امر مهم اقدام نمايند؛ مثلاً اگر کسي ميتواند به صورت يکنواخت روزي 10 تا 12 ساعت مطالعات درسي داشته باشد و اين کار تداخل و تزاحمي با ساير امور زندگي روزانه او ندارد، حتماً شايسته است که به انجام اين کار بپردازد و نسبت به برنامهريزي صحيح براي عملياتي ساختن آن اقدام کند، و فرد ديگري که از طاقت و توان پايينتري برخوردار است، نيز لازم است که ساعات متناسب با طاقت و توان خود را براي مطالعات درسياش در نظر بگيرد و ....
آنچه در سطور بالا گفته شد، مختصري از بسيار بود و اگر پس از اين، مجال و فرصتي دوباره فراهم آمد، باز هم با شما در اين زمينه سخن خواهيم گفت. حاصل سخن آنکه برنامهريزي درسي، همانند نقشه احداث يک ساختمان به شمار ميآيد که اگر بر مبناي اصول صحيح مهندسي و به صورت هدفمند طراحي و پايهريزي شود، ساختمان را از هر گونه آسيب ناشي از حوادث طبيعي، مانند: زلزله و سيل و ... مصون و خالي از گزند نگه خواهد داشت و در غير اين صورت، بنايي که بر اساس آن ساخته شود، جز داشتن ظاهر زيبا، از هرگونه استحکامي عاري خواهد بود و با کمترين لرزشي فرو خواهد ريخت؛ پس متقاضيان عزيز! اگر تاکنون و در فاصله بسيار کوتاهي که تا سال تحصيلي جديد داريم، هيچگونه اقدامي براي تهيه و تدوين يک برنامه منسجم درسي به منظور آمادگي بيشتر خود در آزمون مورد نظرتان نکردهايد، حتماً انجام اين کار را به مثابه کليدي براي موفقيت که در دستان شماست، جدي بگيريد؛ زيرا امروز وقت کوشش، تلاش و جديت در انجام اين کار است، و فردا بسيار دير است.
در این وبلاگ مطالب مهم مشاورهی تحصیلی، اخبار و اطلاعیههای کنکور سراسری، دربارهی بنیاد علمی و آموزشی شفیعی و استاد علیرضا شفیعی، مقالات تربیتی_تحصیلی_انگیزشی و روانشناسی، دلنوشتههای مربوط به دانشآموزان بنیاد علمی و آموزشی شفیعی و کتابهای ارزنده معرفی و ارائه خواهد شد.