🔷معرفی کتاب🔷
معرفی کتاب طراحی مسیر زندگی ویژه دانشآموزان دبیرستانی کتابی که یاد میدهد چگونه چشم بسته به سمت کنکور نرویم و مسیر زندگی خود را به درستی بسازیم.
کتاب طراحی مسیر زندگی، به قلم بهنام مرادیان، اثری کاربردی و واقعگرایانه است که به دانشآموزان دبیرستانی کمک میکند تا با ذهنی باز و به دور از عادتزدگی مسیر زندگی خود را بر حسب علایق، ویژگیهای فردی و مهارتهایشان بیابند. در این کتاب ارزشمند شما با مقولات پایه و حیاتی زندگی همچون شغل، احساس رضایت، تحصیلات، جایگاه اجتماعی و ... آشنا میشوید.
درباره کتاب طراحی مسیر زندگی:
پیرامون ما پر از آدمهایی است که از زندگی، کار یا رشته تحصیلیشان رضایت ندارند. اگر آدمهای همیشه ناراضی را کنار بگذاریم، با گروهی رو به رو میشویم که کمبودی در زندگی خود احساس میکنند. برای نمونه شغلشان با روحیاتشان سازگار نیست، آنها را ارضا نمیکند و همواره یک حس بیهودگی و گمگشتگی دارند. گروه بزرگ دیگری هم هستند که کارشان تناسبی با رشته تحصیلیشان ندارد؛ زیرا زمانی که دانشگاه را به پایان بردهاند تازه فهمیدهاند که این رشته برایشان نامناسب بوده و علایق و استعدادهای آنها چیز دیگری است. پس آن رشته و مدرکش را در کمد خانه گذاشته و به دنبال علاقه خود رفتهاند. آنها وضعیت بهتری نسبت به گروه قبل دارند، اما ضرر کردهاند. آنها هم بخش مهم و پرکیفیتی از زندگیشان را صرف رشته دانشگاهی و کنکوری کردهاند که به کار امروزشان هیچ کمکی نکرده است.
اما ما چگونه و به چه سمتی حرکت کنیم که به این وضعیت دچار نشویم و از زندگی و کار خود رضایت داشته باشیم؟ حالت ایدهآل تحصیل و کار چیست و چگونه میتوان به آن دست پیدا کرد؟ کتاب طراحی مسیر زندگی برای پاسخ به این پرسشها تألیف شده است. به گفتۀ بهنام مرادیان، پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی میان رشتهای و مهارتهای زندگی، این کتاب محصول یک تجربه و احساس نیاز شخصی است.
کتاب طراحی مسیر زندگی به چه افرادی توصیه میشود؟
خواندن کتاب طراحی مسیر زندگی به تمام نوجوانان و والدینشان و همچنین مربیان و مشاوران دبیرستان پیشنهاد میشود.
در بخشی از کتاب طراحی مسیر زندگی میخوانیم:
در دنیای کسب و کار، دو نوع فضا وجود دارد. یکی فضایی آشنا و جا افتاده که همه در حال رقابت با هم در آن هستند. به دلیل رقابت زیاد، فضای بسیار سختی در بازارهای اینچنین پدید میآید. به این محیط های کسب و کار، اقیانوس قرمز میگویند. چون رقبا مانند کوسههای جنگجو، در حال جنگ با هم هستند و دریا از خون آنها قرمز میشود. برای نمونه بازارهای آشنایی که در پیرامونمان میبینیم چنین هستند: بازار جوراب مردانه، اینترنت پرسرعت، بلیط هواپیما کیش و کالاهای معمولی که در اطرافتان میبینید، یک اقیانوس قرمز دارند.
در مقابل، فضاها و بازارهای بکر و دستنخوردهای هم وجود دارند که یا به تازگی پدید آمدهاند، یا مخاطب محدود و خاصی دارند و یا گاه توسط خود صاحب یک کسب و کار، آفریده میشوند. به این بازارهای بکر و نوظهور، اقیانوس آبی میگویند. مثلا زمانی را تصور کنید که تازه سوشی و غذاهای آسیایی وارد ایران شده بود. در آن زمان رستورانهای کمشماری که سوشی سرو میکردند، رقبای کم و انگشتشماری داشتند. مشتری هم محدود بود. در نقطه مقابل، فلافلفروشیهای زیادی در سطح شهر بزرگی مانند تهران هست. اما مشتریان زیادی هم دارند.
این کتاب توسط انتشارات بَرسَم چاپ شده است.